مقاله جالب درباره رنگ هواپیماها

شما این مقاله را در سایت رسمی شبرنگ میخوانید :

شاید تا کنون به این فکر کرده باشید که چرا رنگ بدنه هواپیما سفید است؟

جالب است که دلایل علمی و اقتصادی زیادی برای سفید رنگ بودن هواپیماها وجود دارد.

حرارت

همان طور که در دوران مدرسه آموختیم رنگ سفید نور را جذب نمی کند و آن را انعکاس می دهد و باعث می شود حرارت کمتری ایجاد شود بر همین اساس هست که در فصل گرما پیشنهاد می کنند لباس سفید و روشن بپوشید و مورد بعدی این است که هواپیما در حال پرواز کمتر گرم شده و سوخت کمتری برای خنک کردن خودش استفاده می کند و برخی از افراد متذکر می شوند که در ارتفاع بالا که هوای گرم وجود ندارد ولی این نکته را فراموش نکنیم که هواپیما همیشه در حال پرواز نیست و مورد بعد در سرعت زیاد بر اثر اصحکاک هوا با تنه ایجاد گرما میکند که این رنگ سفید باعث خنک شدن بدنه می شود.

صدمات و خراش ها

شاید اولین چیزی که در مورد رنگ سفید شنیده باشید، سریع کثیف شدن اون هست در مورد هواپیما هم همین موضوع صدق می کنه ولی از جهتی باعث میشه که به صورت رنگ پریدگی ها و پوسیدگی ها و ترک ها مشخص بشه که در مورد هواپیماهای رنگی این امر صحیح نیست و پیدا کردن ترک روی هواپیمای رنگی به سختی صورت می گیره هرچند که امروزه با دستگاه های پیشرفته ترک های لایه های هواپیما را پیدا می کنند.

قدرت دید

برخی پژوهش ها نشان داده که شما یک هواپیمای سفید را در تاریکی شب راحت تر می بینید و همین را تصور کنید که هواپیمایی در دریا سقوط کرده در تاریکی شب و با این حساب شما راحت تر آن را پیدا می کنید. یک از موارد مهم استفاده از لوگوی شرکت های هوایی هست که بر روی رنگ سفید جلوه و نمایش زیبا تری دارد تا دیگر رنگ ها. براساس مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۱ توسط محققان دانشگاه پردیو و مرکز تحقیقات حیات وحش ملی در مورد تعامل انسان و حیات وحش ارائه شد، محققان به این نتیجه رسیدند که؛ پرندگانی که در آسمان پرواز می‌کنند، با هواپیماهای رنگ سفید نسبت به رنگ‌های دیگر برخورد کمتری دارند. این تحقیق نشان می‌دهد پرندگان هواپیماهای سفید را در آسمان راحت‌ تر پشت سر می‌گذارند.

هزینه

باید بدانید برای رنگ کردن یک هواپیما نیاز به ۶۵ گالن رنگ است و این باعث می‌شود که در انتخاب رنگ هوشمندانه عمل کنید. رنگ سفید استاندارد، ارزان و ساده است و هر رنگ دیگری که انتخاب کنید، به مرور زمان اکسید می‌شود و به رنگ سفید بر می‌گردد، البته برای براق نگهداشتن و ثابت شدن آن باید هزینه بیشتری پرداخت کنید و این امر برای هواپیما ها که همیشه در معرض پدیده های جوی از باران، صاعقه و آفتاب شدیدتر قرار دارند بیشتر صدق می کند و هزینه ترمیم رنگ سفید بسیار کمتر از رنگ های دیگر است.و مورد دیگر در بازار امروز هواپیما هواپیمای با رنگ سفید فروش بیشتری دارند تا هواپیماهای رنگارنگ.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *